Binnen 2 werkdagen in huis
30 dagen bedenktijd
Vragen? Bel ons op
Binnen 2 werkdagen in huis
30 dagen bedenktijd
Vragen? Bel ons op
+31 53-569 54 84
bouyancy diveworld
Geplaatst op 18 augustus 2020

Verbeter je Buoyancy

Het moeilijkste van duiken is toch echt het blijven zweven? In je Open Water Diver opleiding kijk je altijd naar je instructeur terwijl hij zonder te bewegen blijft zweven. Zoals iedereen denk je dan bij je zelf ”Hoe dan?”.

Tijdens je Open Water Diver opleiding heeft iedereen de vin pinvot of het hoveren meerdere malen gedaan. Hier zal je vast en zeker een paar gezweefd hebben maar heb je het dan ook daadwerkelijk onder de knie? Meestal niet. De beste manier om je drijfvermogen onder de knie te krijgen is met de SSI Perfect Buoyancy cursus. Wil je als nog oefenen? Lees verder voor een aantal tips om jouw bouyancy verbeteren.  

Hoover methode

De beste methode om het zweven te leren is de hoover methode. Dit is het makkelijkste om in een zwembad of bij ons in de 10 meter diepe duiktoren te oefenen. Voordat je begint met deze oefening is het verstandig om eerst al het lucht uit je trimvest te laten zodat je vanaf nul begint. Hierdoor weet je uiteindelijk hoeveel lucht je in je trimvest gepompt hebt voordat je ging zweven. Dit zal natuurlijk wel veranderen wanneer je in een zoute zee gaat duiken of wanneer je dieper gaat duiken.

3 kleine pufjes

Met deze oefening zal je negatief op de bodem beginnen. Voeg nu 3 kleine pufjes lucht toe aan je trimvest, neem een grote ademteug en wacht af. Gebeurt er niks?! Voeg dan weer 3 kleine pufjes lucht toe aan je trimvest, neem weer een grote ademteug. Voel je dat al wat lichter op je knieen zit? Dat is de bedoeling. Nu dat je al wat lichter bent en dus begint te zweven is het verstandig om nu over te gaan naar 1 pufje per keer. Wanneer je weer 1 pufje lucht toegevoegd hebt kan je weer een grote ademteug nemen en je zult merken dat je lost komt van de grond. Wanneer je lost komt van de grond kan je je inflator loslaten want er hoeft geen lucht meer in je BCD. Wees geduldig tijdens het toevoegen van lucht in je BCD.

Het doel is om gewichtloos ~ neutraal in het water te liggen. Dus niet de grond raken maar ook niet aan de oppervlakte te komen. Wanneer dit gelukt is begint het moeilijkste gedeelte, blijven hangen op dezelfde diepte.

Hoe moet ik ademen?

Nu komt jouw ademhaling om de hoek kijken. Zorg er voor dat je niet je armen en benen gaat gebruiken om een neutraal drijfvermogen te handhaven. Dit is natuurlijk vals spelen maar dit zal ook niet ten goede komen van je oefening. Wanner je neutraal hangt ga je spelen met je ademhaling, je neemt kleine ademteugen zodat je op dezelfde diepte blijft hangen. Zoek 1 punt uit in het bad, bijvoorbeeld een tegel of een plantje en blijf geconcentreerd naar dit punt kijken. Hierdoor kan je goed zien of je opstijgt of daalt.  Test ook uit wat er gebeurd wanneer je een grotere ademteugen neemt. Met andere woorden speel er mee.

En STIL blijven hangen!

Dan hebben wij nog 1 onderwerp voor deze oefening en dat is de positie. Je instructeur heeft je naar alle waarschijnlijkheid geleerd om deze oefening in de kleermakerszit te doen. Dit is niet noodzakelijk voor deze oefening. Als je veel je handen gebruikt wikkel deze dan om je knieën heen zodat je deze verleiding niet meer hebt. Als je lang bent maak je dan zo klein mogelijk. Wanneer je een positie hebt gevonden welke voor jou goed is, probeer dan zo stil mogelijk te hangen. Op deze manier zal je het beste de veranderingen in je drijfvermogen voelen.

Zoals altijd duik je met een buddy, vraag voor deze duik eventueel een buddy met wat meer ervaring zodat hij je kan coachen. Je moet een keer het gevoel hebben gehad hoe het is om te zweven en wat er gebeurt tijdens je ademhaling. Wanneer je dit eenmaal hebt gevoeld zal je na de tijd alleen maar denken, hoe kon ik dit moeilijk vinden.