Welke ademautomaat heb ik nodig?

Op zoek naar een ademautmaat? Bij DiveWorld.nl ben je bij het juiste adres. DiveWorld.nl heeft een ruim assortiment aan ademautomaten om uit te kiezen. Om de ruime keuze wat makkelijker te maken proberen wij je zoveel mogelijk te helpen door de verschillen tussen alle ademautomaten goed uit te leggen. 

Wanneer duikers spreken over een automaten set dan bedoelt men normaal gesproken een complete set met daarin een eerste trap, slangen, tweede trap, een alternatieve tweede trap (vaak ook een octopus genoemd) en een console (welke kan bestaan uit een dieptemeter, manometer, kompas en/of een duikcomputer).

Alle componenten van de set kunnen apart gekocht worden maar vaak worden ze ook gebundeld verkocht. Daarnaast is het raadzaam om de eerste -, tweede - en alternatieve tweede trap van hetzelfde merk te kopen. Doordat deze componenten voor elkaar gemaakt zijn presteren ze optimaal.

Wanneer je denkt aan het aanschaffen van een ademautomaten set is het belangrijk om te bedenken in welke omgeving je gaat duiken en wat voor soort duiken je gaat maken. Een duik in warm tropisch water tot een meter of 18 vergt een stuk minder van je automatenset dan een duik tot 50 meter in water van 10 graden.

Weet je al alles over ademautomaten bekijk dan ons volledige assortiment hier

De eerste trap

De eerste trap is het werkpaard van de automaten set, er wordt zo snel en stabiel mogelijk gezorgd dat de druk uit de tank (welke kan oplopen tot 300 Bar) verlaagd wordt naar 10 bar boven de omgevingsdruk. Dit allemaal om de duiker te voorzien van een constante luchtstroom. Deze luchtstroom wordt verdeeld over de lage druk poorten. Daarnaast zijn er één of twee hoge druk poorten welke zo geplaatst zijn dat ze de druk in de tank kunnen meten. Hier wordt een manometer of een zender voor de duikcomputer op geplaatst.

Eerste trappen zijn te verdelen in twee groepen:

Piston gestuurde eerste trap

Piston gestuurde eerste trappen zijn het simpelste qua ontwerp. Er zijn weinig bewegende onderdelen en daardoor zijn de piston gestuurde eerste trappen erg efficiënt en presteren ze erg goed door de hoge flow rate. Daardoor zijn ze zowel te vinden in het hogere segment (Extreem goed presterend door efficiëntie en de hoge flow rate) als in het lagere segment (minder onderdelen maakt het goedkoper voor de fabrikant om ze te maken). Vroeger waren deze eerste trappen niet geschikt voor koud water doordat de componenten binnenin direct in contact staan met het water. Hierdoor ontstond ijsvorming en wanneer er in vies water gedoken werd kon dit vuil zo de eerste trap binnen glijden wat voor storingen zorgde. Door de voortschrijdende techniek op gebied van materialen, isolatie en koud water kits zijn er nu modellen binnen het hogere segment beschikbaar. Deze modellen zijn geschikt voor koudere wateren. Hierdoor worden de piston eerste trappen steeds populairder in kouder water.

Membraam gestuurde eerste trap

Membraam gestuurde eerste trappen bestaan uit meer onderdelen en zijn daardoor wat complexer qua ontwerp. Door deze complexiteit leverden de membraam eerste trappen in het verleden mindere prestaties dan de piston gestuurde variant. Door ontwikkelingen in materialen en ontwerpen is de prestatie en daarmee de populariteit sterk verbeterd. Bijna alle midden en hoog segment eerste trappen zijn hierdoor membraam gestuurd. Doordat de binnenzijde van de eerste trap niet direct in contact staat met het buitenwater zijn de membraam eerste trappen minder gevoelig voor koud en vies water.

Andere zaken om te overwegen bij de keuze voor een eerste trap zijn:

Aansluiting

Er zijn twee soorten aansluitingen om een automaten set aan de cilinder te koppelen te weten DIN of INT. DIN is een nieuwere aansluiting welke tegenwoordig vaak 300 bar aan kan, de INT aansluiting kan slechts 232 bar aan. Door een aantal voordelen is de DIN aansluiting in populariteit aan het stijgen. Het is dan ook allang niet meer zo dat DIN slechts in Europa gebruikt wordt en INT in de rest van de wereld. Dit komt door het feit cilinders vandaag de dag vaak een kraan hebben welke gemakkelijk aangepast kan worden voor gebruik met beide systemen.

De DIN aansluiting biedt een veiligere koppeling tussen de kraan en de eerste trap. De o-ring zit bij het DIN systeem in de eerste trap en wordt met behulp van een schroefdraad in de kraan gedraaid, daardoor wordt de o-ring als het waren opgesloten tussen de kraan en de eerste trap. Het omzetten van een INT automatenset naar een DIN automatenset is zelfs in de toekomst nog mogelijk met behulp van een professionele technicus. Om een DIN naar een INT om te zetten vereist slechts een kleine beugel welke gemakkelijk mee op reis kan. 


          

Gebalanceerd versus niet-gebalanceerd

Zowel piston als membraam eerste trappen kunnen verder verdeeld worden in gebalanceerde en niet-gebalanceerde eerste trappen. Wanneer de cilinder druk afneemt en/of de diepte toeneemt zal dit merkbaar zijn in de ademweerstand van de niet-gebalanceerde eerste trap. De prestatie zullen afnemen en het ademen zal wat meer moeite kosten. Door de moderne technieken is dit effect in de loop van de jaren echter wel wat afgenomen. Desalniettemin bieden gebalanceerde eerste trappen de meest constante prestatie ongeacht de diepte of cilinder druk.

Naast gebalanceerde en niet-gebalanceerde eerste trappen is er nog een derde systeem genaamd over-gebalanceerde eerste trappen. Ook dit systeem zorgt ervoor dat de prestaties constant blijven ongeacht diepte of cilinder druk  maar verhoogt de prestaties nog meer wanneer er naar een grotere diepte gedoken wordt. Het grote nadeel is echter dat deze eerste trappen een grotere kans heeft om te gaan afblazen doordat de complete set wat gevoeliger is.

Aantal poorten

Een eerste trap beschikt over zowel lage druk als hoge druk poorten. De lage druk poorten worden gebruikt voor de tweede trap, octopus en de inflatorslang. De hoge druk poorten worden gebruikt voor de console met daarin de manometer of een zender welke verbonden is met de duikcomputer.

Het type duiken wat men wil gaan maken is belangrijk voor de keuze van het aantal poorten. Voor duiken in warmere wateren is het aantal van 3 lage druk poorten voldoende omdat men slechts gebruik maakt van een tweede trap, octopus en één inflatorslang. Wanneer men echter in koudere wateren wil gaan duiken dan zal er misschien op termijn gekozen worden voor een droogpak. Deze vereist een extra inflatorslang waardoor er een extra lage druk poort nodig is. Daarnaast kan de keuze van de duikcomputer het aantal poorten beïnvloeden.  Wanneer er gekozen wordt voor een duikcomputer met een zender dan moet deze aangesloten worden op de hoge druk poort. Veelal wordt er voor gekozen om ook de manometer aan de set te houden ter controle. Een totaal van twee hoge druk poorten is dan wel vereist.

Tweede trap

De twee trap verlaagt de druk van ongeveer 10 bar boven de omgevingsdruk naar de omgevingsdruk op die diepte waar de duiker zicht bevind. Ook hier zijn er diverse keuzes om te overwegen voordat er tot aanschaf overgegaan wordt.

Gebalanceerd versus niet-gebalanceerd

Net als met eerste trappen zijn ook tweede trappen te onderscheiden in gebalanceerde en niet-gebalanceerde varianten. Ook de voor en nadelen zijn overwegend het zelfde als bij de eerste trap. Wanneer de diepte toeneemt en/of de cilinder druk afneemt zal de niet-gebalanceerde tweede trap mindere prestatie leveren en daardoor zal het ademen wat meer moeite kosten. De gebalanceerde tweede trap biedt echter een constante prestatie ongeacht de cilinder druk en/of diepte.

 

Het maakt niet uit of de tweede trap gebalanceerd is of niet, vaak is het mogelijk om de luchtstroom binnen in de tweede trap te beïnvloeden. De luchtstroom is vaak zo ontworpen dat er een vacuüm ontstaat achter het diafragma waardoor de klep binnen de tweede trap open gaat zonder dat de duiker hiervoor hoeft in te ademen. Dit maakt het voor de duiker een stuk gemakkelijker om te ademen maar kan er voor zorgen dat wanneer de duiker aan de oppervlakte is de tweede trap nogal snel gaat afblazen.  Met behulp van de knop aan de zijkant is het mogelijk om deze luchtstroom te beperken om zo het afblazen aan de oppervlakte te voorkomen. De knop beschikt normaal gesproken of deze zogenaamde pre-dive mode of het wordt aangeven in de vorm van een min teken. Wanneer de duiker onderwater gaat kan de knop naar de dive modus of het plus teken gezet worden voor optimale prestaties van de tweede trap.Venturi effect

Gebalanceerd versus niet-gebalanceerd

Net als met eerste trappen zijn ook tweede trappen te onderscheiden in gebalanceerde en niet-gebalanceerde varianten. Ook de voor en nadelen zijn overwegend het zelfde als bij de eerste trap. Wanneer de diepte toeneemt en/of de cilinder druk afneemt zal de niet-gebalanceerde tweede trap mindere prestatie leveren en daardoor zal het ademen wat meer moeite kosten. De gebalanceerde tweede trap biedt echter een constante prestatie ongeacht de cilinder druk en/of diepte.

Het maakt niet uit of de tweede trap gebalanceerd is of niet, vaak is het mogelijk om de luchtstroom binnen in de tweede trap te beïnvloeden. De luchtstroom is vaak zo ontworpen dat er een vacuüm ontstaat achter het diafragma waardoor de klep binnen de tweede trap open gaat zonder dat de duiker hiervoor hoeft in te ademen. Dit maakt het voor de duiker een stuk gemakkelijker om te ademen maar kan er voor zorgen dat wanneer de duiker aan de oppervlakte is de tweede trap nogal snel gaat afblazen.  Met behulp van de knop aan de zijkant is het mogelijk om deze luchtstroom te beperken om zo het afblazen aan de oppervlakte te voorkomen. De knop beschikt normaal gesproken of deze zogenaamde pre-dive mode of het wordt aangeven in de vorm van een min teken. Wanneer de duiker onderwater gaat kan de knop naar de dive modus of het plus teken gezet worden voor optimale prestaties van de tweede trap.Venturi effect

Ademweerstand afstelknop

Meestal zit een ademweerstand afstelknop op een gebalanceerde tweede trap. Deze zorgt ervoor dat de moeite van het ademen ingesteld kan worden. Echter is het een wijdverspreid idee dat een tweede trap niet minder dan optimaal moet presteren, daardoor laten veel duikers deze knop altijd op maximaal staan. 

Klik hier voor alle tweede trappen inclusief eerste trap

Alternatieve luchtbron - Octopus

De octopus (alternatieve luchtbron) is eigenlijk een tweede trap en daarom zijn alle punten welke besproken zijn onder het kopje ‘tweede trap’ ook hier vantoepassing. Er zijn echter nog een paar opties welke het overwegen waard zijn. Een standaard octopus is voorzien van een gele cover en slang, hierdoor is deze beter zichtbaar en gemakkelijk te lokaliseren voor de buddy in een noodgeval. Ook is de slang langer dan bij de tweede trap, het doneren van lucht is daardoor gemakkelijker omdat de duikers wat meer ruimte hebben. In de meeste duikomstandigheden is een gelijke of iets minder presterende octopus de juiste keuze.

Klik hier voor de Aqualung Core Octopus

Er zijn ook octopussen verkrijgbaar welke geïntegreerd zitten in de inflator. De voordelen zijn onder anderen dat er een lage druk poort minder gebruikt wordt en hij is altijd beschikbaar en gemakkelijk te vinden. Een nadeel is doordat de duiker zijn primaire tweede trap doneert (en daarmee de geïntegreerde octopus als luchtbron gebruikt) de slang korter is en de duikers minder ruimte hebben tijdens een opstijging.

Gebruik van Nitrox en andere gassen

De meerderheid van de ademautomaten is geschikt voor het gebruik van nitrox (EAN) tot 40% zuurstof. Dit wil echter nog wel eens verschillen tussen fabrikanten enhet is dan ook altijd aan te raden om eerst de handleiding te checken voor het gebruiken van nitrox. Sommige fabrikanten bieden naast de normale modellen ook speciale nitrox modellen welke direct uit de doos gereed zijn voor gebruik van nitrox tot 100% zuurstof. Bij een erkende technicus is het wellicht mogelijk om de eigen automaat zo aan te passen dat deze ook geschikt is voor nitrox tot 100% zuurstof.

Sommige materialen zoals titanium en carbon kunnen slechts een bepaald percentage nitrox aan of kunnen helemaal niet gebruikt worden met het duiken met nitrox.

Voor meer advies kun je altijd bij DiveWorld in de winkel langs komen zodat je een ademautomaat in ons 10 meter diepe duiktoren kan uitproberen. Niet in de gelegenheid om langs te komen? Je kunt ons altijd telefonische bereiken ( +31 53 569 54 84) of via de e-mail (info@diveworld.nl).  

Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
AfrekenenVerder winkelen